Turkiet 2014

 
 
      
          
                                                                      Ready for Takeoff!
 
Även detta år blev det en semesterresa till Turkiet. Vår första som tre i familjen och så även Mailos första semesterresa. Det var varmt och skönt med mycket bad och god mat. Vi hann även uppleva en mindre jordbävning och fick våra tänder fina och blekta.
 
Det blev en skön semester trots allt. Vi började vår resa på kvällen och en sak har vi lärt oss. Det blir inga fler resor under kvällen/natten. Stackars Mailo kunde inte sträcka ut sig som han ville och fick nattskräckutbrott i sömnen osv. Även om detta rådde så var han så duktig!
 
Vi kom fram sent och gick direkt ut för att äta när vi kom fram. En Adanakebab, mättade min hungriga mage!
          
 
 
Första dagen började med en tur till stranden. Mailo gillade att plaska vid strandkanten, men höjdaren var ändå att komma till poolen. Den slog allt med hästlängder! Dessutom var det inte lika varmt för honom där, så vi kom att tillbringa mycket tid vid den.

          
 
 
Dagen bjöd även på en tur in till stan' för att växla pengar och vi fortsatte till vårt älskade Migros köpcentrum för att inhandla det viktigaste.
 
Vår fina middagsutsikt senare på takterrassen...
          
  
          
 
Andra dagen ägnades åt tandläkarbesök. Vi åkte till vår tandläkare för att göra en tandläkarundersökning, följt av en tandblekning. Visst ilade det lite efteråt, men det kändes värt det, då resultatet blev riktigt bra!
 
Tredje dagen bjöd på mer sol och bad. Som ni ser här plaskade kusinerna tillsammans i poolen.
         
 
 
På kvällen gick vi en bit till ett ställe för att köpa lite mat sent på kvällen. Husses Lamborghini svängde in och parkerade utanför. *ler*
          
 
 
På söndagen hade vi en allmänt lugn och skön dag med sol och bad. Vi var en sväng på Migros köpcentrum och sedan hade vi en allmänt lugn kväll med promenader innan H åkte iväg på bio med S. Vi tjejer umgicks, men när jag och Mailo skulle krypa till kojs oss öppnades vår hotellrumsdörr och jag gick fram för att stänga den, då jag tänkte att den bara gått upp eftersom den var olåst. H:s mamma kommer rusande och jag hör skrik. Hon ropar: "Ta med dig pojken och spring". Jag fattade ingenting, men plockade med pass, biljetter, pengar och tog på mig mina smycken, tog med mobilen och Mailo och sprang ner. Tänkte kanske att det var något falskt brandlarm som gått eller så.
Väl nere så hade våningen över oss (där H:s mamma och sambo bodde) känt av att hela våningen gungade. Det visade sig vara en jordbävning med 5,2 på richterskalan. Kände mig dock cool-lugn. Vet inte varför, men ingen rädsla trängde sig fram.
 
Måndagen kom att bli en rätt trött dag, då vi inte kom i säng förrän sent på grund av jordbävningen och Mailos som sovit sig igenom allt var inte speciellt sugen på sovmorgon.
Det blev en dag med lite sol och bad. Förutom det var vi iväg till Migros köpcentrum, vilket var roligt.
 
Tisdagen bjöd på pazar! Jag och Mailo badade och lekte hela förmiddagen. På eftermiddagen åkte jag, H:s mamma och Si till pazar och handlade lite. Det är så roligt att gå runt där. Så mycket färsk frukt och färska grönsaker och annat! Ett kilo tomater kostar exempelvis 2 kronor/kg och plommon kostar 6 kronor/kg. Helt otroligt! Dessutom smakar det så mycket mer än frukten vi äter i Sverige under sommaren.

          
 
 
Småhandlade lite frukt och kläder innan vi åkte hemåt. Behövde besöka apoteket, samt uträtta andra småärenden. 
Vi avslutade med en trevlig kväll med mycket gottande, prat och skratt till sent på kvällen.
 
Sista dagen blev för oss alla en riktig sol och baddag. Man hinner visserligen inte sola mycket med en liten bebis. Tror kanske att jag fått max tre timmar i solen under denna vecka, men inget slår all tid jag kan få umgås med Lilleman.
Vi packade, fixade och gjorde allt klart för hemresan. Blev upphämtade ganska sent och skjutsade till flygplatsen.
 
Summeringsvis så har det vart en fin semester med Mailo. Han har varit superduktig i värmen och har klarat av 40 graders värme i skuggan med bravur! Det har varit skönt att få njuta av lite sol och värme i alla fall. Det var en mysig semester med världens bästa lilla kille och H:s familj.
  

Kommentera här: