Det visste ni inte om mig..

 
          
 
.... att jag tycker väldigt mycket om att handla mat. Jag gillar att strosa runt och handla i lugnt tempo. Detta intresse tillkom efter att jag fick Mailo och tillbringade mycket tid hemma. Låter inte så sunt, men det är inte så illa som det låter.
Jag är kanske en av få som tycker om när reklamen kommer på måndagar och där jag kan sitta och jämföra lite priser. Tycker det är rätt bra att vara ekonomisk av sig, när det kommer till mat, för det blir rätt lätt stora utgifter om man inte tänker efter. Matpriser har jag rätt bra koll på i huvudet.
Att vi har nära till tre av fem matbutiker på den här lilla orten, gör det väldigt enkelt att handla det man önskar på specifik butik, så det är inte så illa, då jag kan gå överallt.
 
Jag planerar lite av vad vi ska äta efter veckans erbjudanden och i tillägg när vissa basvaror har extrapris, så handlar jag på mig en hel del. Perfekt att frysa ned kyckling i alla dess former, nötfärs, kycklingkorv, diverse fisksorter och så vidare.
Självklart kan även jag vara spontan och tänka att nej ikväll blir det köpmat, för att jag inte orkar laga mat av en eller annan anledning. I det stora hela så vet jag ändå att man sparar så mycket mer på att tänka ekonomiskt. Det går att tillaga alla goda maträtter genom lite planläggning av var man handlar och dessutom kan man gå pluss på det i slutändan. Många bäckar små, som man brukar säga.   
 
Hur tänker ni?
 

Kommentarer:

1 Aaa:

Det låter väldigt sunt. Såklart ska man undvika dåliga råvaror som är billiga (såsom danskt kött) men inget fel att vara ekonomisk i sig. Man får överväga nyttan mot skadan (såklart har jag köpt danskt kött någon gång men undviker det nu när jag blivit äldre och fått bättre lön.) Jag har alltid tyckt synd om människor som inte kan laga mat. Det och kunskapen om råvaran är någonting så basalt i våra liv att man blir inte riktigt seriös om man inte kan laga mat åt sig och sin familj. Det gäller ffa om man har barn. Det är bara vad jag tänker.

Svar: Självklart ska man det! Det är ju ändå viktigt att råvarorna man inhandlar är bra, men när det gäller varor av samma kvalitet, men som kostar mindre på ett annat ställe, så varför inte! :-)
Dénise

Kommentera här: