Morotskakstårta

 
          
  
Har fått förfrågan av en av er läsare om den Morotskakstårta som jag lagade till Mailos första födelsedagskalas. Så nu kommer receptet på denna. Den går att variera i smaker, men jag tycker dessa kombinationer blev riktigt bra. Inte för mäktigt, men inte för sött. Det jag tycker man ska tänka på är att välja ett morotskaksrecept med mycket rivna morötter, för saftighetens skull.
 
Själva morotskakan lagas efter ett vanligt morotskaksrecept i liten långpanna. 
 
Bottnen fick svalna, så delade jag den först i mitten och sedan delades varje halva i två.
Fyllde bottnarna med min Creamcheese-fyllning. Proportionerna beskrivs nedan. Eventuellt kan lite mer än en sats behövas.
 
Creamcheesefyllning
200 gram Philadelphiaost
50-75 gram smör (rumstempererat)
2-3 dl florsocker
Ev. rivet limeskal
 
          
 
När själva tårtan är ihopsatt, förbereds frostingen. Jag valde att täcka min tårta med en vit choklad smörkräm.
Recept på denna hittar ni HÄR:
 
          
 
Jag spacklade tårtan och lät den stå i kylen över natten. Det räcker annars med att den står några timmar om man inte har så lång tid på sig.
 
         
 
Sedan är det bara att dekorera och servera efter önskan!
         
 

Kommentarer:

1 Veronica Wallgren:

Åh vad gott!

Kommentera här: