Påsken 2016

 
Gällande traditioner, så har egentigen bara julafton varit rätt heligt för mig. Jag jobbade gärna påsk, midsommar och nyår, samt alla de andra, som fortfarande inte är så stora för mig. Efter att Mailo föddes och speciellt nu när han blivit mycket större, har traditioner blivit ett mycket viktigare kapitel. Som liten var det väldigt speciellt och jag tror ju det beror på att mamma och pappa var duktiga på att belysa dessa helgdagar för oss. För en "liten människa" är dessa dagar en extra guldkant i vardagen, något där så lite kan skapa sådana fantastiska minnen. Det vill jag göra för Mailo och därför har dessa dagar också en större betydelse idag. I tillägg är det då som vi alla ses, hela familjen och det om något är värt mer än annat.
 
Jag och Mailo åkte tidigt på morgonen till mamma, där även mormor var. En mysig överraskning! Det blev en mysig dag mestadels inne, med det ruskiga vädret ute. Lite senare på kvällen kom äldsta syster med familj och då blev det full fart kan jag lova. Mailo var eld och lågor!
 
         
Vi var iväg och köpte påskbrev som senare fylldes med godis, när de var färdigmålade.
         

 
         

Jag fick många fina bilder på de små, men av ren respekt så läggs de inte ut. Det är så härligt att se hur roligt de har tillsammans, vilket fångas så fint på bild.
 
Vi avslutade kvällen med räkor, vilket är bland det godaste jag vet.
         

Dagen efter tillslöt sig resten av familjen. Det blev äggletning, mera påskbrev som målades och mycket prat och skratt som alltid, innan det blev dags att ta sig in till påskfirandet.
 
En överlycklig liten herre!
        
Det har varit väldigt hårda regler på godis här hemma, men nu i påsk har han fått äta. Inte jättemycket, men lite och det är mest choklad som går hem. Jag är ju ingen stor förespråkare för godis, men när han fått så får han äta lite.
        

På kvällen blev det påskmiddag, inte en stor traditionell påsk buffé, men en mindre buffet av sill ,lax, laxsallad, ägg osv. Till huvudrätt serverade mamma lamm med tryffelsmör, serverat med hasselbackspotatis en otroligt god sås. Här blev det tyvärr inga bilder... Mailo var alldeles för trött och det var mest fokus på att äta lite så jag kunde lägga tid till att få honom att varva ner och komma i säng.
 
När alla barnen somnat blev det kaffet/e och efterätt. Mellansyster hade med sig en Limoncello, som serverades med färska bär. Dåligt med bilder, men hade full fokus på det trevliga sällskapet.
 
På påskdagen bar det av igen. En del handlande på vägen och så vidare.
 
Hade en helt fantastisk påskvecka, med mycket familj! Det är något jag gillar. Familj betyder så mycket för mig och jag är väldigt tacksam för att jag har det bästa av två världar.
 
Kram på er

Kommentera här: