Mjölkfri Nötcrèmesfudge

 
Tredje och sista fudgereceptet som jag har provat. Även det här receptet är mjölkfritt, men det går självfallet att göra med mjölkprodukter, som jag tidigare skrivit.
 
Ingredienser:
3 dl Vispgrädde (Jag använde Carlshamns Luftig Visp)
3 dl Socker
1 dl Ljus Sirap
50 gram Smör (Jag använde Carlshamns Mjölkfria flytande margarin)
2 msk Honung
Nästan en hel burk Nöt crème
 
          
          
                      (Uteslut dock chokladen, som jag fick med på min bild)

 
Häll vispgrädden, sockret och sirapen i en kastrull. Blanda och låt koka på medelvärme tills temperaturen är 120 grader eller att det går att göra kulprovet. (Kulprovet fungerar så att man tar några droppar av smeten och häller i iskallt vatten. Dropparna ska stelna så pass mycket att man kan rulla en kula av dem.) 
 
          
 
          
 
Rör sedan ned smöret och honungen.           
 
 
Lägg i nötcrèmen. Jag hade i nästan en hel burk, men ha i efter önskad smak.
Häll upp i en bakplåtspappersklädd form, ca 15x25cm stor.         
Låt stelna i kylskåpet och skär sedan upp i bitar efter önskad storlek.
Nötcrèmesfudgen är den till vänster.
 
          
 
Bon appetit!
 
 
 

Kommentera här: